Wednesday

Mhm? Och?

Hej igen.
Fy vad jobbigt det kan vara ibland. Att vara människa, att vara tjej. När man är människa måste man ta itu med en massa grejjer. Utbildning, pengar, jobb, relationer, hälsa, boende, ansvar...
När man är tjej förväntas man vara fixad och ha snygga kläder. Inte för att jag inte vill. Jag vill vara ren och se snygg ut, men iblan orkar man inte. Orkar inte bry sig liksom.
Men det är det vi måste. Bry oss. Absolut inte bara om oss själva, det är det som är grejen. Om vår miljö måste vi bry oss, om våra medmänniskor och djur. Vi måste ta ansvar. Ständigt återkommande, detta ansvarstagande.
Vi måste tänkta oss för innan vi konsumerar, hur påverkar det här andra och mig själv? Miljön, kommer den till skada?
Ni kanske tycker att jag är tjatig men jag bryr mig inte.
För det är nu om någonsin vi måste komma på en lösning. Vi kan inte bara lämna vår planet så här försörd till nästkommande generationer utan att ha försökt. Vem vet, snart kanske det är försent? Alla kan göra någonting, det vet vi.
Man kan börja med att handla närproducerat, och om man ska köpa jeans eller något bommullsplagg borde man handla de plagg som är gjorda på odlad bommull. Man kan välja bra elbolag som utvinner elektricitet från en miljövänlig källa och försöka komma ihåg att släcka lampan när man går ut ur ett rum. Och inte slösa på vattnet. Det är så många där ute i världen som aldrig får dricka färskt, rent vatten fritt från kemikalier och bakterier. Det är många fler än vi tror, men vi här i norden är lyckligt lottade. I de värst drabbade länderna blir barn så sjuka av vattnet att de inte orkar med att gå i skolan, och missar sin utbildning, vilket i sin tur kan leda till att de inte får något bra jobb senare i livet. Det är hemskt.

Jag har vart hemma idag. Sjuk. Förkyld. Har varit det länge nu och det är inte särskilt kuligt. Funderar fortfarande på vad jag ska göra med bloggen. Villket utseende den ska få. Har inte kommit på något spännande än. Om det är någon som har tips för mig som har blogspot så skriv gärna en kommentar och berätta.

För er som är läsarsugna och inte har något emot lite engelskaträning tycker jag att ni ska klicka er in på den här länken: http://stepheniemeyer.com/pdf/midnightsun_partial_draft4.pdf.
Där kan du läsa den halvklara Midnight Sun av Stephenie Meyer. Midnight Sun är Twilight fast från Edwards perspektiv istället för Bellas. Om länken inte fungerar, gå då in på www.stepheniemeyer.com, klicka på fliken Twilight Series och vidare till Midnight Sun. Sen scrollar du bara ner till pdf-dokumentet och öppnar det.
Jag rekomenderar verkligen, den är jättebra.

Kram Milla <3

No comments: